פרשת תצוה - שביבי אור מתורתו הגדולה של הרב קוק זצ"ל מלחמת הדעות חלק ב' הרב יעקב דרעי תשע"ט

מלחמת הדעות - חלק שני
בעם ישראל קיימים שלוש כוחות - הקודש הלאומיות והאנושיות, ושלושתן רצויות ויש להן מקום בשיח באומה.  אך האם גם דעות שממש אבל ממש סותרות ונוגדות כמו עבודה זרה או התרת משפחות חד מיניות ועוד האם גם להן יש מקום ? היכן הגבול ומתי ניתן לומר שיש דעות בהן צריך להילחם ולהפר אותן ולא לתת להן שום מקום בשיח הציבורי.
להיות חכמים ולא רק צודקים
דעת הרב קוק זצ"ל היא שכל תופעה וכל דעה ושתהיה המנוגדת ביותר יש בשרשה שאיפה לרצון חיובי וטוב ואדרבא אומר הרב ככל שהקלקול הנובע מהדעה הוא גדול יותר, כך שורש הקדושה הטמון בו הוא גבוה יותר.
ישנן דרכים שונות להילחם בדעות הרעות ולאו דווקא בדרך המלחמה והשלילה המוחלטת מראש. דרך אחת היא להוכיח למחזיק בדעה זו שהוא איננו צודק ולהשתמש בכל האמצעים כדי להוכיח לו את טעותו. הבעיה בגישה זו היא שבעלי דעות שגויות קשה להם לזוז מדעתם זו. ניתן ללמוד מהדוגמא של הקומוניזם, שלמרות שרוב המדינות הבינו ששיטה זו כשלה, אף על פי כן יש עדיין קבוצות שמחזיקות בדעה ובשיטת הקומוניזם ולמה? אומר הרב כיון שישנו גרעין של אמת בתפישת העולם הקומוניסטי שדוגל בשיוויון שזה כשלעצמו אמת ונכון אלא שמי שהחזיקו בשיטה זו לא ידעו לנווט אותה בדרך האמת ולכן יש עדיין מי שמחזיקים בדעה זו. על זה הדרך ניתן להתייחס לכלל הדעות.
הדרך היא להראות להם את נקודת האמת וכך אולי יהיו מסוגלים להרהר ולבחון את שיטתם בשנית.

ניקח לדוגמא אדם שמצהיר כי הוא אגואיסט ומה שחשוב לו בחיים זה טובת עצמו ולא המדינה ולא העולם, אם רק ננסה להוכיח לו שטועה יתכן שניכשל אך אם נרד לשורש העניין ונאמר לו כך- זה מאוד חשוב שאדם ידאג לעצמו טמון כאן שורש חשיבה מאוד נכון, אבל האם אתה באמת חושב רק על עצמך? ומה עם אשתך וילדיך? האם כשלהם יהיה רע, אתה לא תרגיש רע ויהיה לך רע ? אז עליך לדאוג לטובתם כדי שלך יהיה טוב. הנה התקדמנו צעד אחד. ואחר כך אפשר להמשיך ולהסביר שהטוב של הסביבה ושל השכונה גם נוגע אליו שהרי אם רע בשכונה ובסביבה גם לו יהיה רע וכך על זה הדרך. דרך חיפוש הנקודה הטובה ניתן להתגבר ולברר גם את הדעות הרעות ביותר ולא בדרך של מלחמות ושנאה אלא בדרך שלהבנה הסברה וגישה חיובית.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת פנחס מי אמר שהיהדות נגד הפמיניזם?