פרשת בא שביבי אור מתורתו הגדולה של מרן הרב קוק זצ"ל הרב יעקב דרעי תשע"ט



                           האמונה והשכל
בני ישראל במצרים עומדים בפני משבר אמונה קשה. משה רבינו חש את המצוקה וטוען שוב ושוב "והן לא יאמינו לי" איך אדם, עם אומה במצב של עבדות קשה בארץ זרה ומנוכרת איך מי יכול לעורר בקרבו את האמונה והתקוה.

מילת המפתח היא סבלנות
הקב"ה בכל פעם מבטיח למשה ואומר לו תמתין בסבלנות אתה תראה שבסופו של דבר פרעה יוציא וישלח את בני ישראל מהעבדות. מילת המפתח היא ס.ב.ל.נ.ו.ת . כי האמונה היא מעל השכל האמונה היא דרגה נפרדת ומהותית . נכון שעל פי השכל אין מצב שאי פעם נצא מהעבדות הזו במצרים, אנחנו כל כך שקועים במט' שערי טומאה. מבחינת השכל אבדה חלילה תקותנו אבל בדיוק כאן בנקודה הזו מתגלה כח האמונה .
אומר הרב קוק זצ"ל "האמונה הפנימית היא כל כך גדולה מן השכל, עד שמי שאינו בעל שכל חופשי באמת מתדמה לו שהיא היפך מן השכל".
הרב במידת האמונה עומד על היחס בין האמונה והשכל
יש מי שמיחסים לשכל את שיא האינטלגנציה- כלומר מה שלא נתפש או לא מובן להם על פי שכלם, מימלא אינו יכול להיות קיים.
לעומתם יש מי שמכירים בחשיבות האמונה אלא שלדעתם השכל והאמונה הינם במעמד שווה והחשיבות שלהם זהה.  אבל האמת היא שהאמונה מתחילה היכן שמסתיים השכל, כלומר יש אינטלגנציה הרבה יותר גבוהה הרבה מעל ומעבר לשכל והיא האמונה ובלשון הרב זצ"ל האמונה היא כל כך גדולה מן השכל עד שמי שאינו בעל שכל באמת נדמה לו שהאמונה היא ההיפך מהשכל.
במקום אחר אומר הרב שהאמונה היא הגילוי האלוקי שבנשמה, גילוי העולה למעלה מכל דעת. כלומר במילים אחרות האמונה היא נשמת האדם שהיא בעצם חלק אלוק ממעל ממש והחיבור הזה של האלוקות או האין סוף אל הגוף הגשמי והמוגבל הוא אחד מפלאי תבל המופלאים ביותר ואמנם אין השכל יכול באמת להבין איך מתאפשר החיבור הזה בין המוגבל לבין האין סוף אבל דבר אחד כן אנחנו יודעים ובטוחים בו והוא שהחיבור הזה אכן קיים וחוסר היכולת להבין את אופי החיבור הזה אינו צריך למנוע מאיתנו לקבל ולהאמין בקיומו.

יהודי הוא במדרגה אלוקית
להבנה יותר מעמיקה ניתן להיעזר בדברי הרב יהודה הלוי בספרו הכוזרי כאשר מתאר בפני מלך כוזר את המדריגות הקיימות בעולם ומגיע לידיעה שיש ארבע דרגות והם דומם צומח חי ומדבר ואז מפתיע אותו רבי יהודה הלוי ושואל אותו האם הוא מכיר מדרגה מעל מדריגת האדם ואומר מלך כוזר שלא, אין דרגה נעלית מעל האדם. והרב שואל אותו ואם היו מספרים לך על אדם שהיה בשמים במשך 40 יום לא אכל ולא שתה ולא ישן ולמד תורה מאת הבורא האם היית מעלה בדעתך לומר שהוא אדם רגיל ובדרגת אדם? על כך עונה מלך כוזר שלא, אדם כזה הוא ודאי אלוקי. וכאן מחדש לנו הרב שהאמת היא שבבריאה ישנם חמש דרגות והדרגה החמישית מעל האדם היא היהודי, עם ישראל שהרי משה רבינו היה זה שהיה 40 יום בשמים ולמד תורה ולא אכל ולא שתה ולא ישן והרי זה מצביע על כך שאינו בדרגת אדם אלא היהודי שבו חלק אלוק ממעל ממש הרי הוא בבחינת "איש אלוקים".
כשם שלא ניתן להבין את החיבור בין הגשמיות לאלוקות וחיבור הנשמה באדם הגוף הגשמי כך לא ניתן להבין סוד החיבור האלוקי בנשמת האומה הישראלית ובעצם לא ניתן להבין את סוד קיומה של האומה הישראלית לאורך ההסטוריה למרות הגזרות והשמדות, עם ישראל חי ונצח ישראל לא ישקר. אבל למרות חוסר ההבנה שלנו אנו יודעים ומאמינים  שקיום האומה הוא עובדה קיימת.
יוצא אם כן שכמו ההבדל בין הצומח לבין בעלי החיים שהוא מהות אחרת ונעלית לגמרי כך גם ההבדל בין היהודי לבין האדם הרגיל הוא מהותי ודרגה נעלית ולמרות אי היכולת להבין את הדבר לאשורו אנו מאמינים ומודעים מעל לכל צל של ספק בקיומו.

שיר האמונה שכתב ברב זצ"ל

לעד חיה בלבבנו האמונה הנאמנה לשוב לארץ קודשנו עיר בה דוד חנה
שמה נעבוד אלוהינו בחדווה, בגילה וברננה, שמה נעלה לִרְגָּלֵינוּ, שלוש פעמים בשנה. לעד חיה...
שמה נעמוד לגורלנו אב המון קנה, שמה נחיה חיינו, חיי עדת מי מנה. לעד חיה...
תורת חיים חמדתנו, מפי עליון ניתנה, נצח היא נחלתנו, ממדבר מתנה.
לעד חיה...

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת פנחס מי אמר שהיהדות נגד הפמיניזם?