פרשת וישלח הסכם "השלום" עם עשיו ומה ניתן ללמוד ממנו לימינו הרב יעקב דרעי תשע"ט



המפגש בין עשיו ויעקב לאחר "הפסקת אש", או מה שנקרא בלשוננו היום אודנא, הוא מפגש שבמבט שטחי נראה כמרגש ומשמח ואופייני לאחים שלא ראו זה את זה במשך 20 שנה, אבל במבט עמוק יותר הדברים לגמרי הפוכים. אולי ניתן ללמוד משהו גם על המפגשים המדומים למזרח תיכון חדש בין ישראל/יעקב לבין הפלשתינים/עשיו.
דורון תפילה ומלחמה
נאמר בפרשה שיעקב התכונן לקראת המפגש עם עשיו בשלושה דברים, דורון, תפילה, ומלחמה אבל כשמגיע ממש ונפגש עם אחיו יעקב מופתע מיחסו "המחויך והלבבי" של עשיו אחיו "וְהוּא עָבַר לִפְנֵיהֶם וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה שֶׁבַע פְּעָמִים עַד גִּשְׁתּוֹ עַד אָחִיו." וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ." יש בתורה מילים שמעליהן יש ניקוד. אחת המילים הללו היא המילה "וישקהו" חכמינו למדו וקבלו איש מיפי איש עד משה רבינו שמשמעות הניקוד היא שעשיו בעצם לא נישק את יעקב אלא להיפך נשך או יותר נכון התכוון לנשוך אותו אלא שנעשה לו נס וצווארו נהיה כשיש ושיניו נשברו ומרוב הכאב הוא בכה ולא מעוצם ההתרגשות במפגש עם אחיו יעקב.
שיטות ההטעיה של עשיו
בהמשך מתעניין עשיו ביעקב ובמשפחתו ומתרשם מאוד מהעוצמה והעושר שלו ולקראת סיום המפגש מציע עשיו ליעקב " וַיֹּאמֶר נִסְעָה וְנֵלֵכָה וְאֵלְכָה לְנֶגְדֶּךָ." כלומר עשיו מציע ליעקב לבא לגור אתו בשעיר מיתוך אחווה ושלום, נשמע מאוד נעים ומשכנע אלא שגם כאן חז"ל פירשו את התנגדותו של יעקב " וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲדֹנִי יֹדֵעַ כִּי הַיְלָדִים רַכִּים וְהַצֹּאן וְהַבָּקָר עָלוֹת עָלָי וּדְפָקוּם יוֹם אֶחָד וָמֵתוּ כָּל הַצֹּאן."יעקב מבין שכוונתו של עשיו אינה נקיה וטהורה ובעצם עשיו מנסה לחסל אותו רוחנית לאחר שלא הצליח להרגו בגשמיות וזאת על ידי החיבוק, חיבוק הדוב שמחבק אבל בעצם כוונתו לחנוק נשיקה שבעצם הכוונה היא לנשוך והזמנה תמימה לחיות יחד ב"שלום" מיתוך כוונה להשפיע באופן שלילי על החינוך ואורח החיים של בני יעקב ובכך בעצם להכניעו.
הלכה בידוע עשיו שונא ליעקב
המאבק בין יעקב לעשיו התחיל בבטן אימם ונמשך עד סוף כל הדורות, ובידוע אומרים חז"ל שהלכה היא שעשיו שונא ליעקב. לצערנו במהלך עשרות השנים מאז ומלפני קום המדינה רואים את אותה התנהגות של זרעו של עשיו וישמעאל שמראים כביכול רצון לעשות שלום ואנו גם לומדים מיעקב ומשתחווים ורוצים ולפעמים גם אומרים אמן על ההצעות ושיחות השלום ובסוף נוחלים אכזבה. חז"ל מציינים שיעקב נענש על כך שהשתחווה שבע פעמים והתרפס לפני עשיו. יעקב עשה זאת מיתוך כוונות שלום אמתיות ומיתוך הרצון להימנע ממלחמה, אבל אולי הגיע הזמן אחרי עשרות שנים בהן למדנו שההשתחוויות לא מועילות והוויתורים לא מובילים לשום מקום טוב וחיובי אחר והחזרת שטחים לא באמת מביאה את השלום. אולי הגיע הזמן לומר לניסיונות ה"שלום" מה שענה בסוף יעקב לעשיו " יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר לְפָנַי וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה".  תתקדם תלך אתה עשיו לשעיר, לי יש תפקיד בעולם לעשות וכשיבא היום אני אגיע לשעיר אבל הפעם כמנצח.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת פנחס מי אמר שהיהדות נגד הפמיניזם?