פרשת תולדות המעלה שבריבוי הדעות והגוונים הרב יעקב דרעי תשע"ט



      ולמה כהו עיניו של יצחק?
וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת וַיִּקְרָא אֶת עֵשָׂו בְּנוֹ הַגָּדֹל וַיֹּאמֶר אֵלָיו בְּנִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּנִי. וַיֹּאמֶר הִנֵּה נָא זָקַנְתִּי לֹא יָדַעְתִּי יוֹם מוֹתִי. וְעַתָּה שָׂא נָא כֵלֶיךָ תֶּלְיְךָ וְקַשְׁתֶּךָ וְצֵא הַשָּׂדֶה וְצוּדָה לִּי צָיִד   וַעֲשֵׂה לִי מַטְעַמִּים כַּאֲשֶׁר אָהַבְתִּי וְהָבִיאָה לִּי וְאֹכֵלָה בַּעֲבוּר תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי בְּטֶרֶם אָמוּת
ארבעה פירושים למה כהו עיניו של יצחק
למה כהו עיניו של יצחק ?   חז"ל נתנו כמה סיבות. הסיבה הפשוטה שהגיע לגיל זקנה שכתוב "ויהי כי זקן יצחק" . סיבה שניה סמיכות הפסוקים לעבודה זרה של נשות עשיו אז כהו עינו מעשן הקטורת שהקטירו לעבודה זרה. וסיבה שלישית שבשעה שנעקד על גבי המזבח זלגו דמעות מעיני המלאכים והדמעות זלגו ליצחק ומזה  כהו עיניו.  וסיבה רביעית כדי שיזכה יעקב בברכות שהרי כשרש"י מביא כמה פירושים על אותו ענין זה מראה שבכל אחד מהפירושים יש איזו בעיה או קושי שאי אפשר להסתפק בפירוש זה ולכן צריך פירוש נוסף ורק השילוב של כלל הפירושים, נותנים את המענה השלם לעניין או לבעיה.
החיים זה לא שחור לבן
אין לי כוונה להיכנס לפרשנות ולקושי בכל פירוש אבל כן ניתן לדעתי להגיע לתובנה מאוד מאוד חשובה בהסתכלות על החיים שלנו.  אנו במהלך החיים נתקלים בדילמות ובסיבוכים שהקושי שלנו להיחלץ מהם הוא המחשבה שיש או צריך להיות פתרון אחד ומשזה לא נמצא הרי שהאדם עלול לבא לידי ייאוש והרמת ידיים וחוסר הבנת המציאות. העולם בו  אנו חיים אינו שחור לבן, יש בו גוונים וצבעים רבים וכך גם למשברי וסיבוכי החיים אינם שחור לבן אלא יש בהם "צבעים" "וגוונים" ולכן צריך הרבה אורך רוח בכדי להכיל תמונה שלימה של המציאות שעשויה להיות סותרת או באה מכיוונים שונים ודווקא השילוב של כולם יכול ואמור לתת את הפתרון השלם. במילים אחרות כשחז"ל הביאו כמה פירושים לכך שעיני יצחק כהו, זה לא בגלל שלא היה ברור להם מדוע זה קרה וניסו למצא כל מיני פתרונות אפשריים, אלא שהמקרא מביא ופורש בפנינו מגוון של סיבות שהביאו לתוצאה של כהית העיניים ואין פה שאלה של מי צודק אלא אילו ואילו דברי אלוקים חיים.
ודוגמאות מחיי המעשה
ניקח דוגמא מחיי היום יום שלנו מי שמרגיש שמתקשה בפרנסה יכול להגיע למסקנה אחת ויחידה אני מרוויח מעט כי לא השקעתי בלימודים אם הייתי משקיע ולומד רפואה או עריכת דין בוודאי שהייתי מרוויח הרבה וחי טוב.  זו הסתכלות חד גונית כאילו שהפרנסה תלויה במקצוע שאדם לומד.  למען האמת יכולות להיות סיבות רבות יותר מסיבות אנושיות ועד סיבות רוחניות ונמנה אותן א. העיסוק שלך במקום או באזור אחר יכל להניב רווחים נאים ביותר.  או אולי עליך לשנות את ההסתכלות על העושר ויתכן שאם תבין ותסתפק שמה שיש לך זה מה שאתה צריך הרי שכלל לא תרגיש שאתה מרוויח מעט.  וסיבות רוחניות כמו זלזול במתן מעשרות שחז"ל אומרים עשר כדי שתתעשר.  או האמונה שמזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה חוץ מהוצאות שבת וחג והוצאות על תלמוד תורה לבניו. כל אחת מהסיבות היא הגיונית ונכונה אבל רק המגוון של הסיבות הוא הנותן את התמונה והמבט הכללי הנכון והשלם לעניין . זו גם צריכה להיות המבט הנכון למצבים חברתיים שיש להבין שאין רק פתרון אחד שחור לבן אלא האופק הוא רחב יותר  וניקח לדוגמא שוב מחיי ומהווי בית הכנסת. בשבת בקריאת התורה אחד המתפללים הזמין עליה מפטיר ליארצייט/אזכרה של אביו עליו השלום והנה מסתבר שיש חתן בר מצוה שהכין את ההפטרה והוא לא עדכן את הגבאי או שעדכן את הגבאי והגבאי שכח. כרגע מבחינת הדין היבש המפטיר מגיע לבעל האזכרה והוא אכן עומד על דעתו ומודיע שאביו שבשמים לא יסלח לו אם הוא יוותר ולא יעלה למפטיר ומנגד חתן בר המצווה נבוך שהרי אין לו קטע אחר שיכול לקרא והאם יעלה לברך בתורה בלי לקרא ? שוב המבט חייב להיות רחב הרבה יותר פה יש התנגשות בין ערך האמת לערך השלום אולי מצד האמת מגיע לו אבל מצד השלום שהרי החתן שיפגע מאוד מן הסתם במפגש הראשון שלו עם עולם  היה דות של המבוגרים הוא נתקל בחוסר צדק ואמפתיה, מי יודע אולי זה עלול לגמרי הרחיק אותו. 
ריבוי הגוונים והצבעים הוא ברכה .


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת פנחס מי אמר שהיהדות נגד הפמיניזם?