פרשת לך לך – הבחירה השניה בתנ"ך. הרב יעקב דרעי תשע"ט



 בין ימין ושמאל ומה שביניהם
בפרשת בראשית דובר במאמר על הבחירה הראשונה בעולם והיא הבחירה של הקב"ה בהבל והעדפתו על פני קין, "וישע ה' אל הבל ואל מנחתו ואל קין ואל מנחתו לא שעה".  הבחירה השניה בעולם היא בפרשתנו והפעם בחירה של שני אנשים במקום הנכון.
אברהם ולוט לא יכולים לשבת יחדיו
אברהם ולוט מגיעים ארצה מחרן וכפי שהתורה מעידה שהיה להם רכוש רב, "ולא נשא אותם הארץ לשבת יחדיו כי היה רכושם רב ולא יכלו לשבת יחדיו". החזרה פעמיים על הקושי לשבת יחדיו מראה שגם מבחינת הארץ, "לא נשא אותם הארץ לשבת יחדיו" הארץ כביכול בעצמה לא יכלה לסבול את ישיבתם יחד.  וגם מבחינת שניהם עצמם אברם ולוט "לא יכלו לשבת יחדיו". כלומר היה פה צורך אמיתי מצד כמה סיבות מאוד עקרוניות שלא מאפשר ישיבה בארץ ביחד אלא יש צורך להיפרד.
אנחנו אחים אבל חייבים להיפרד
אברהם אבינו פונה ללוט ואומר לו "אל נא תהי מריבה ביני ובינך" הישיבה שלנו יחד והשותפות הזו גורמת רק למריבות ולחוסר שקט ושלווה, ולא רק בינינו אלא גם בין הרועים. ולכן מה דעתך לוט, "הלא כל הארץ לפניך, היפרד נא מעלי" בא ניפרד, נכון שצריך לשאוף לחיות יחד בהרמוניה ושיתוף אבל יש מצבים שדוקא הפירוד הוא המתכון הנכון להצלחה ולחיבור הנכון.  ולכן תבחר אתה ראשון בין ימין לשמאל.  אם תבחר בימין אני אלך לשמאל ואם תבחר בשמאל, אני אלך לימין.
ימין ושמאל- לא מה שחשבתם
למה השימוש הזה במושגים ימין ושמאל? למה לא אמר אברהם למשל תבחר לך את צד דרום או צפון, מזרח או מערב? מסתבר שהפרידה הנדרשת בין אברהם ללוט אינה רק פיזית, לחיות במקומות נפרדים. אלא הפרידה צריכה להיות רעיונית אידיאולוגית. הימין והשמאל מסמלות תפישות עולם שונות. ההבדלים בין לוט לאברהם אינם רק בגישה הכלכלית למשל או בצורך לא לריב, אלא הרבה יותר עמוק.  אברהם מסמל את התפישה של היהודי המאמין זה שקורא בשם ה' ומקרב את הבריות לאביהם שבשמים ועוסק בחסד ובהתחשבות בזולת. ואילו לוט הוא איש השיקולים הכלכליים, זה מה שמנחה אותו בעיקר, ולכן כשהוא רואה את כיכר הירדן שהיא ארץ פורייה ומתאימה לצרכיו הכלכליים הוא בוחר בה למרות שיודע את מידותיהם הרעות של אנשי סדום ועמורה.
האם אברהם הוא בימין או בשמאל?
כשאברהם נותן ללוט לבחור והוא עצמו ילך לצד השני משמע מכך שאברהם יכול להיות או בימין או בשמאל, מה שלוט יבחר הוא ההיפך. האם אברהם אין לו עמוד שדרה משלו ?  מסתבר שהימין הוא לא האמת המוחלטת וכך גם לא השמאל. אברהם מלמד אותנו את הגישה הנכונה והיא ההכרה ששתי הדרכים יש בהם טוב ויש לשלב ביניהן ואכן למרות שנפרדו, לא נמנע אברהם מלבא ולסייע ללוט ולהציל אותו במלחמה כשנשבה בשבי. ואומר לו בפירוש "בכל אשר תשב, לא אתרחק ממך ואעמוד לך למגן ולעזר.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת וירא ברית המילה באר שבע – לא מה שחשבתם הרב יעקב דרעי תשע"ט