פרשת וירא ברית המילה באר שבע – לא מה שחשבתם הרב יעקב דרעי תשע"ט



סיום פרשת לך לך הוא בציווי על ברית המילה, אברהם אבינו בעצמו נימול ומל את בני ביתו. אברהם אבינו הוא הנימול הראשון בעולם ולכן הוא בעל הברית וזכה בזכות של ברית המילה.
טומאת הערלה
אחר חטא האדם הראשון וגירושו מגן עדן, ירדה ונתפשה טומאה בבני האדם וטומאה זו מתלבשת בעורלה וענין הסרת הערלה בברית המילה הוא בעצם חלק בתהליך של תיקון וטהרת האדם מחטא עץ הדעת. מצות ברית המילה היא לעשותה ביום השמיני דווקא ועל כך אומרים חז"ל שהספרה שבע מציינת את מה שהגבולות הטבע דהיינו השמיים והארץ הם במספר שבע שיש שבע ארצות, יבשות ובשמים יש שבעה רקיעים וברית המילה שהיא ביום השמיני הרי היא מעל השמים והארץ וקיומם של שמים וארץ ושבעה הרקיעים הוא בזכות ברית המילה שעליה נאמר "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי".
קיום השמים והארץ בזכות ברית המילה
הבן איש חי רבי יוסף חיים מבגדד מפרשת את הפסוק על מצות ברית המילה שהיא אות ועל מצות התפילין שהיא גם אות וגם חוקה כמו שנאמר "ושמרת את החוקה הזאת למועדה מימים ימימה" לכן מסביר הבן איש חי, אם לא בריתי, אם חלילה לא מקיימים את ברית המילה ואת החוקות, חוקת תפילין, אז שמים וארץ לא שמתי, אין קיום לשמים ולארץ.
ברית המילה היא באר שבע
בסיום העקידה נאמר "וישוב אברהם אל נעריו ויקומו וילכו יחדיו אל באר שבע וישב אברהם בבאר שבע". למה מציין הפסוק שאברהם ישב בבאר שבע, זה ברור הרי הוא הלך לשם? ושנית למה רק אברהם שב לבאר שבע הרי כתוב ויקומו וילכו יחדיו באר שבע והכוונה לישמעאל אליעזר ויצחק גם?. אלא מכאן למדים חז"ל שמשמעות באר שבע אינו רק המקום הפיזי באר שבע, אלא הכוונה כאן למובן רוחני של באר שבע הקשור למצוות ברית המילה.  ברית המילה היא באר שבע כלומר היא ה"באר" החיות והקיום של השבע שהם השמים והארץ שהם בשבע, והברית היא במספר שמונה שהוא מעל השבע ולכן הקיום והחיות של השמים והארץ הוא בזכות המילה. כעת מובן מדוע נאמר על אברהם שהוא שב לבאר שבע, שהרי אברהם הוא הנימול הראשון בעולם ולכן הוא בעל הברית ועליו נאמר בפרשת לך לך שמלך סדום מברך את אברהם "וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְקל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ". שאברהם הוא קונה שמים וארץ הוא בעל הבית על השמים והארץ בזכות ברית המילה שהיא באר לשבע.
המילה, זכות לכל יהודי
ברוך ה' זכינו שאת מצות ברית המילה מקיים כל יהודי גם מי שאינו מגדיר עצמו דתי ויכול להיות שמצוות אחרות רבות הוא לא מקיים אבל את מצוות ברית המילה הוא כן מקיים כי כל יהודי מרגיש שברית מילה חייב לעשות זו זכות וזה משהו שטבוע בעצם הנפש ולכן אפילו אם לא מודע למשמעות המצווה הרי שמקיימה בנפש חפצה ובמסירות נפש.  

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל