פרשת נח ותישחת הארץ לפני האלוקים ותימלא הארץ חמס... הרב יעקב דרעי

.       
שתי מילים מנחות בפסוקים הראשונים בפרשה, מילים המסמלות ומבטאות את גודל הרשע וההשחתה של בני דור המבול והמילים הן חמס והשחתה וכך נאמר בפרשה "ותִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, לִפְנֵי האלוהים; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, חָמָס. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאָרֶץ, וְהִנֵּה נשְׁחָתָה:  כִּי-השְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ, עַל-הָאָרֶץ." מהו החמס ומהי השחתה ?
 התשובה להשחתה וחמס היא התבה
אל מול חטאי דור המבול בא המענה התשובה הפתרון של הקב"ה למשבר העולמי הוא פניה לנח הצדיק "עשה לך תיבת עצי גופר .."  לבנות תיבה ולהיכנס אליה עם "דוגמית" של כל ברייה בעולם נח ומשפחתו וזכר ונקבה מבעלי החיים הטמאים ושבעה שבעה מבעלי החיים הטהורים, מהם יתחיל עולם חדש . לכאורה היינו מצפים במצב כזה אולי לפנות לנח שיקים ארגון תשובה גדול כלל עולמי שילמד את בני האדם מהי התנהגות ראויה בחיים בעולם ולהחזיר את יושבי תבל לדרך הנכונה הישרה. מול הרשע המתבטא במילים חמס והשחתה התשובה היא תיבה ונשאלת השאלה מה הקשר בין המצב האיום בעולם לבין בניית תיבה ?.
מה כל זה אומר לנו היום
כדרכינו נבחן את מציאות החיים שלנו בימים אילו בראי הפרשה שלנו ומה היא מלמדת אותנו, אנו עדים ממש בימים אילו בעוצמה רבה את ההשחתה והחמס של בני ישמעאל החיים בשלב זה בתוכנו ובינינו ונהנים מרמת חיים הטובה מכל מה שניתן ליהנות מכל אחת ממדינות ערב שמסביבנו ובכל זאת תעשיית השקר ההשחתה רצח בדם קר של חפים מכל פשע רק בשל היותנו יהודים, וחמס תרתי משמע גם מאילו מבני ישמעאל הנראים או נחשבים תמימים וכאלה שלא היית מעלה בדעתך שברגע אחד ייקח סכין וידקור יהודים. התשובה למצב באמת, היא לבנות תיבה,  צעדי הענישה שננקטים יכולים אולי להרתיע לתקופה קצרה אך לא לבער מן השורש וליצור מציאות חיים חדשה טובה יותר. התורה בפרשתנו מציעה לכל אחד מאתנו ולכולנו יחד להיות בבחינת נח כי ברור לכל בר דעת מיהו הצדיק בכל הסיפור הזה המתרחש כאן ואומרת התורה לי ולך "עשה לך תיבה" , תיבה היא גם מילה היכנס לתוך המילה, מילות התפילה לימוד התורה, תדע לך שהכח שלך ושל עם ישראל בכלל הוא בפה שלנו. הנביא ישעיה (פרק מא' פסוק יד' ) מכנה את עם ישראל בשם תולעת  "אַל תִּירְאִי תּוֹלַעַת יַעֲקֹב מְתֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי עֲזַרְתִּיך נְאֻם ה' וְגֹאֲלֵךְ קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל". מהו כוחה של התולעת הקטנה? כן הפה, בפה היא יכולה לכרסם ולכלות כל דבר לאט לאט ולאורך זמן, כך אנחנו עם ישראל כוחנו בפה בכח התפילה בפה ולימוד התורה בפה הוא המציל מפני המבול, מבול ההשחתה והחמס הבא בעולם.
בניית התיבה כמצוה ואמצעי לתיקון וחזרה בתשובה
בניית התבה על ידי נח, לבדו אגב ולמדים זאת מן המילים עשה לך, שאתה בעצמך צריך לבנות אותה ולא על ידי פועלים וקבלני משנה, אתה בעצמך צריך לעסוק בבניה שתימשך 120 שנה. כי המצוה לנח היא בעצם העיסוק בבניה. כאשר אנשי דורו רואים אותו עוסק בבניית התבה ושואלים אותו למעשיו הוא אומר להם כך- ה' רואה את מעשיכם הרעים ורוצה לאבד את העולם והולך לבא מבול כבד על הארץ ולכן עליכם לתקן את מעשיכם ולחזור בתשובה. כלומר עצם העיסוק בבניית התבה נועד לכך שתהיה אפשרות ללמוד לקח ולתקן, גם רואים מכך עד כמה הקב"ה ארך אפים שלמרות שנגזרה הגזרה ויבא מבול בכל זאת מנסה ה' אולי בכל זאת ילמדו ויראו. לצערינו דור המבול לא למדו לקח. ומה אנחנו יכולים ללמוד מכך?  כל אחד יכול להסיק לבד את המסקנה הראויה..

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת וירא ברית המילה באר שבע – לא מה שחשבתם הרב יעקב דרעי תשע"ט