הרב יעקב דרעי על פי הסבר של הרבי - ביאור נפלא על הקשר בין ליקוי המאורות ומעשינו ו...אין מזל לישראל


ליקוטי שיחות – פרשת בראשית  כרך טו'      דבר מלכות לפרשת בראשית תשע"ט
                 ליקוי מאורות – תופעה טבעית קבועה או תלויה במעשי בני האדם

על הפסוק בפרשה "יהי מארת ברקיע השמים" אומרים חז"ל (מובא ברש"י) כשהמאורות לוקים סימן רע הוא לעולם. אנו מכירים שני סוגי ליקויים 1. ליקוי לבנה/ירח.  2. ליקוי חמה.
על פי המדע וכן על פי חישובי חז"ל ידוע מתי יחולו הליקויים השונים, לדוגמא ליקוי חמה אחת ל-28 שנה וידוע היום והשעה מראש וכן לגבי ליקוי ירח ועל כן נשאלות השאלות
ישנם מקורות שונים בתלמוד מהם נלמד שהליקויים נגרמים כתוצאה ממעשי בני האדם לדוגמא (מסכת סוכה דף כט') בשביל ארבעה דברים חמה לוקה וביניהם על אב"ד של הספידו אותו כהלכה. ועל ארבעה דברים המאורות לוקים, על כותבי פלסתר... וכו..
השאלות:
1.       אם ידוע מועד הליקוי איך יתכן שהוא סימן רע לעולם?
2.       האם יש הבדל בין יהודי לגוי בענין זה?
3.       מה פירוש אין מזל לישראל

התשובות:
ישנה אפשרות להסביר את הסתירה בכך שמה שאמרו חז"ל שכשהמאורות לוקים זה סימן למעשי בני האדם הרעים, אין הכוונה לליקוי עצמו אלא לראייתו, כלומר הליקוי מתקיים במועד ובזמן קבוע וידוע, אך אם מעשי בני האדם תקינים אז לא רואים את הליקוי ורק אם אין מעשיהם תקינים אז גם רואים וזה עצמו סימן לבני האדם שמעשיהם רעים.
הסבר זה אינו אפשרי
א.      כדי שיהיה מצב שלא רואים את הליקוי צריך שיהיו עננים וכדומה שיכסו את הליקוי וישנן ארצות כמו מצרים שאין בהם עננים כלל ולכן שם תמיד יראו ליקוי .
ב.      לשון חז"ל היא כשהמאורות לוקים וזה מראה שהסימן הרע הוא בליקוי עצמו ולא בראייתו.

אפשרות נוספת היא
מה שחז"ל אומרים כשהמאורות לוקים סימן רע לעולם ובשביל ארבעה דברים המאורות לוקים הכוונה שכקורה ליקוי זהו סימן שבזמן זה שולט בעולם מזל רע ולכן יש חשש שכאשר חוטאים בחטאים מסוימים המזל הרע גורם לדברים לא טובים. יוצא לפי זה שהליקוי אינו תוצאה של מעשי בני האדם אלא סימן לזמן פורענויות שבו מענישים על ארבעת הדברים הנ"ל.  וסימניהם של זמנים אילו אכן קבועים בטבע הבריאה .

הקושי בפירוש זה הוא
הגמרא מבחינה בין יהודים לגויים "בזמן שישראל עושים רצונו של מקום אין מתיראין מכל אילו"(סוכה שם) "ומאותות השמים אל תחתו כי יחתו הגויים מהמה". כלומר לפי זה יוצא שלעם ישראל אם נוהגים כראוי אין להם מה לפחד ואילו הגויים כן יחתו וכאן נשאלת השאלה מדוע הגויים יחתו אם הם אינם עוברים על רצון ה'?

התשובה של הרבי -  "מזל"- זהו נטייה להתנהגות מסוימת
הביטוי מזלו גרם, המזל גורם פירושו שיש זמנים בהם ההשפעה של ה"מזל" על בני אדם גוברת וגורם אצל בני האדם לנטייה להתנהגויות פסולות מסוימות
לדוגמא : "אין אדם לומד רוב חכמתו אלא בלילה" – אין הכוונה שרק בלילה ניתן ללמוד אלא שבלילה יותר קל יש יותר סייעתא דשמיא ללימוד,  אבל ביום גם אם יתאמץ מאוד יצליח מאוד בלימודו, אך בלילה גם בלי מאמץ גדול, יצליח.
או מאמרים נוספים המראים שהמזל שבו אדם נולד גורמים או משפיעים על האדם, אין הכוונה שבהכרח האדם יהיה נגוע במידה רעה כזו או אחרת, אלא שיש נטייה כזו, אך אם האדם יתאמץ יוכל למנוע ולהתגבר על הנטייה.
דבר דומה אומר הרמב"ם – בספרו שמונה פרקים- שאי אפשר לאדם שיולד בטבע בעל מעלה או בעל חיסרון, אלא בטבע מוכן למעלה או חיסרון, כלומר גם מי שנולד עם טבע המוכן לחיסרון הרי שאם יתאמץ וישתדל יוכל לזכות במעלה וכן להיפך מי שנולד עם טבע של מעלה אבל לא יעשה איתו כלום ויתעצל אז גם לא יזכה במעלה.

על פי זה מובן מאמר חז"ל בעניין ליקוי המאורות "כשהמאורות לוקין סימן רע לעולם" אין הכוונה שזהו זמן שבו תהיה פורענות והענשה על התנהגות בלתי רצויה- אלא זהו זמן שבו מתעוררות בטבעו של אדם נטיות להתנהגות בלתי הולמת אך עדיין אין הכרח שהאדם אכן יושפע וינהג שלא כראוי שהרי ביכולתו להתגבר על נטיות אילו. ולכן גם המאמר " בשביל ארבעה דברים חמה לוקה" – אין הכוונה שהליקוי בא כתוצאה מהתנהגות שלילית בפועל , אלא שבזמן זה יש נטייה לארבע ההתנהגויות הללו ולכן המאורות לוקים.

לסיכום :
הזמנים שהמאורות לוקים הם אכן ידועים, אלא שבזמנים אילו ישנה נטייה/מזל בעולם המסוגל לגרום להתנהגויות לא רצויות ויהודי  יכול להתגבר ולא להתנהג בהם שהרי "אין מזל לישראל" כלומר ישראל אינם נתונים לשליטת המזל ויכולים לשנותו ולהתגבר עליו ולכן כשהם מתגברים עליו הליקוי ישנו אך לא משפיע לרעה על ישראל ולא יחתו מפניו. אבל על הגויים כן משפיע כיון שהגויים כן נתונים לשליטת המזל ולכן כיון שישנה נטייה להתנהגויות לא רצויות אין ביכולתם להתגבר ולכן הם נכשלים בהם ולוקים ונענשים בזמן ליקוי המאורות.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת וירא ברית המילה באר שבע – לא מה שחשבתם הרב יעקב דרעי תשע"ט