הרב יעקב דרעי - להתחיל מבראשית - פרשת בראשית על הבחירה הראשונה בהיסטוריה


הרב יעקב דרעי                 תשרי תשע"ט
        
בחירות רבותי בחירות – הרהורים מיתוך פרשת השבוע על הבחירות הקרבות בשעה טובה

מתחילים מבראשית- השבת נתחיל בעזרת ה' את קריאת התורה מתחילתה בפרשת בראשית. "בראשית ברא אלוקים"... כל תופעה או מגמה ותהליכים המתרחשים בכל דור ותקופה, היסוד והראשית שלהם זרועים וטמונים בפרשת בראשית.
הבחירות הראשונות בעולם, הבחירה בין קין להבל
אפשר לומר שהבחירות הראשונות בעולם (לא בחירות פוליטיות, אלא בחירה בין אישים או בין דעות ואידאות) התקיימו בפרשתנו בסיפור קין והבל. קין יוזם הבאת מנחה לה' "ויבא קין מפרי האדמה" קין היה חקלאי והביא מהפירות שלו מנחה, וחז"ל מלמדים שהוא לא הביא מהמיטב שבפירותיו אלא פירות רגילים ולא משובחים. הבל ראה שאחיו הביא מנחה והביא גם הוא, הבל היה רועה צאן והביא מהמשובחים שבצאנו מנחה לה' "והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלבהן" . ה' שעה (קיבל, בחר במנחה של הבל) למנחתו של הבל ואת מנחתו של קין, דחה.
קין, אבי הקפיטליזם , הבל אבי הסוציאליזם
קין והבל מייצגים שתי אידאות, רעיונות. והקב"ה מגלה לנו מהי הבחירה הנכונה בין שתי האידאות. קין מייצג את תפישת העולם המסמלת את הקניין/הרכושנות או אם תרצו תפישת העולם הקפיטליסטית, זו הדוגלת בסחר חופשי ובמינימום מעורבות של השלטון בחיי הפרט העובד ובעל המקצוע החופשי מרוויח ומשתכר וחי ברמה גבוהה והאחרים נופלים. זו תפישה שבה הקניין הוא שלך ולכן גם אם אתה נותן ותורם הרי שזה במשורה וכלאחר יד ולא מכל הלב, ולכן כשנולד קין אמרה חוה אימו "ותקרא שמו קין ותאמר קניתי איש את ה'", קין הוא איש הביזנס והקניין. הבל לעומתו מסמל את תפישת העולם המייצגת את המעורבות בחברה את תחושת החיבור והאחריות של השלטון כלפי הפרט או בלשוננו היום הסוציאליזם. הבל עוסק במרעה צאן, זהו עיסוק נקי של מי שחי בטבע ומחובר לטבע העולם, הבל נותן מכל הלב כי הוא מבין שמה שיש לו אינו שלו למעשה ולכן הוא נותן מהמיטב מכל הלב ומוכן גם לתת למען הזולת בלב שלם ובנפש חפיצה. גם החלש זוכה לשוויון וכבוד בחייו.
בחירות טובות – הוו זהירים ברשות
הבחירות לרשויות המקומיות המתקיימות אחת לחמש שנים נותנות הזדמנות לכל אחד ואחת בחברה לממש ולהשפיע על אופי התנהלות הישוב וצביונו. צריכים להשתחרר מהתפישה של בחירה במי שעוזר לך באופן אישי או מי שסידר לך תפקיד. חז"ל אומרים במשנה במסכת אבות " הוו זהירין ברשות, שאין מקרבין לו לאדם אלא לצורך עצמן. נראין כאוהבין בשעת הנאתן. ואין עומדין לו לאדם בשעת דחקו". הבחינה הנכונה והראויה למתמודד ולבחירה בו היא לא הג'ובים שסידר לאיש זה או אחר, אלא מידת התאמתו כישוריו ויכולותיו להצעיד את הישוב קדימה למקום טוב יותר מהבחינה היהודית דתית חינוכית כלכלית חברתית וניהול יום יומי שוטף של צרכי הישוב ככלל.  ישנם שני סוגי רשימות בבחירות לרשויות המקומיות. רשימה המתמודדת בשם ובמצע דומה וזהה למפלגה ברמה ארצית וגם ממומנת במידה מסוימת על ידי אותה מפלגת אם, ומושפעת מדרכה וממצעה. ויש רשימה המתמודדת כרשימה מקומית ללא תלות במפלגה ארצית וכל זכות קיומה היא המחויבות לטובת הישוב ושגשוגו. רשימה כזאת שהמצע שלה עונה על מגוון צרכי הישוב העיקריים והחשובים בתחום החינוך היהדות החברה והכלכלה, התמיכה ברשימה שצריך וכדאי לחזק לא בגלל מה שבאופן אישי היא תסייע ותעזור כאן או שם לאיש זה או אחר, אלא מה יכולת התרומה והעשייה לטובת כלל הישוב, היא הבחירה הנכונה.
טעויות ניתן תמיד לתקן
לאחר שה' לא קיבל את מנחתו של קין, ובחר במנחתו של הבל הוא כמובן כעס והצטער מאוד   והבין את הטעות שלו, אומר לו ה' "הלוא אם תיטיב שאת" במילים פשוטות אומר לו ה', אם תשנה את הגישה שלך ותשתחרר מתחושת כוחי ועוצם ידי ותתחשב בזולת ולא רק בעצמך אז יש סיכוי שהמנחה שלך תתקבל בפעם הבאה. גם מי שלא יבחרו הפעם לראשות או ברשימות הפעם עליהם לעשות חשבון נפש ולהבין את הטעות היכן שגו ומה לא נכון בהתייחסות הערכית לבחירה ואז יש סיכוי שאולי בפעם הבאה כן יזכו להיבחר.  בחירה טובה אמן  

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת וירא ברית המילה באר שבע – לא מה שחשבתם הרב יעקב דרעי תשע"ט