פרשת נשא "ועשית הישר והטוב בעיני ה' אלוהיך" לא מספיק לעשות טוב, צריך לעשות את זה גם... ישר. שנת תשע"ח


הרבה פעמים אדם עושה דברים טובים אבל יש דבר שנעשה לא ישר. יהודי נדרש לעשות טוב אבל הטוב הזה צריך להיות גם ישר. ישנו דין שאיני משפטן אך אני משוכנע שהוא לא ימצא בספרי החוקים של מדינה. הדין נקרא "דין בר מצרא" כשלאדם לדוגמא יש שדה והוא מעונין למכור אותה ויש קונה שהוא גם שכן שיש לו שדה סמכה לשדה שלו הנמכרת ויש קונה נוסף שאין לו שדה סמוכה וגם הוא מעונין לקנות, הרי שמדין ועשית הטוב והישר בעיני ה' שהמוכר ימכור את השדה לשכן שהרי כך יהיו לו שתי שדות סמוכות.  אמנם מעיקר הדין יכול המוכר למכור למי שירצה, אך התורה מצפה מיהודי לא להיות רק צודק אלא גם חכם וישר שהרי במכירה זו הוא גם מוכר אבל גם מזכה לקונה שדה נוספת סמוכה לשדהו הקיימת כבר, דבר המקל על הטיפול ועיבוד השדות.
דין בר מצרא לא חל במקרים הבאים : הדין קיים רק בקרקע ולא במטלטלין.  הדין קיים רק לגבי מכירה, אבל מתנה יכול לתת למי שירצה.  אם הקונה השני הוא בנו של המוכר, לא קיים דין בר מצרא ויכול למכור לבנו. אם הקונה השני הוא שותפו של המוכר, לא קיים דין בר מצרא .
שבועות החג נמשך עד השבת יב' בסיון
השבת אנחנו עדיין בעיצומו של חג השבועות שבזמן שבית המקדש היה קיים נהגו 7 ימים כמו סוכות ופסח והיו מקריבים בכל יום את קרבנות החג. ישנו מדרש נפלא על משה רבינו שעלה למרום לקבל את התורה והמלאכים באו בשאלה לקב"ה מה לילוד אישה בינינו ? אמר להם הקב"ה זה משה שבא לקבל את התורה. המלאכים לא הסכימו שהתורה תרד לעולם והם באו לקב"ה בטענת דין בר מצרא, שהרי כל ההלכות והדינים הקיימים בעולם ישנם גם למעלה בשמים. ולכן טענו המלאכים התורה הרי היא בשמים והיא רוחנית וגם אנחנו בשמים ואנחנו רוחניים ואם כן מצד דין בר מצרא התורה צריכה להישאר אצלנו כאן בשמים ולא לרדת לעולם.
לישראל יש דין בר מצרא על התורה
אלא שניתן לדחות את טענת המלאכים מהטעם שבני ישראל הם בני מצרא לגבי התורה שהרי נשמות ישראל באו מתחת כסא הכבוד וגם מדין שותפות שהרי ישראל כבר קבלו עליהם כמה מצוות לפני מעמד הר סיני כמו מצוות מילה ופרה אדומה ושבת וכל השומר שבת נעשה שותף לקב"ה במעשה בראשית ומצד דין שותף ישראל הם בני מצרא וזכאים לקבל את התורה. ישנו כלל נוסף בדין בר מצרא והוא שאם בר המצרא (זה ששדהו סמוכה לשדה הנמכרת) רוצה את השדה לזריעה ואילו הקונה השני רוצה את השדה לבנות בה בתים לישוב הרי שהוא זכאי ראשון לזכות בשדה כי ישוב הארץ קודם לזריעה ולכן מדין זה ישנה טענה נוספת בעד זכייתם של ישראל בתורה ולא המלאכים, שהרי המלאכים רוצים את התורה אצלם לשימוש הרגיל שבה אצלם להתענג על השכינה ואילו עם ישראל צריכים את התורה כדי לבנות בית דירה, משכן לשכינה לקב"ה שהרי הקב"ה התאווה שתהיה לו דירה כאן בתחתונים דווקא על ידי בני ישראל שעוסקים בתורה ומקיימים מצוותיה ולכן הם קודמים.
המלאכים נהנים מכך שהתורה ניתנת בעולם
בזה מתחדש חידוש גדול שבו מתגלה שבעצם גם העליונים, המלאכים נהנים מכך שהתורה בעולם אצל ישראל. שהרי על ידי לימוד התורה כאן בעולם הזה ישנה התרוממות ועלייה גדולה גם למלאכים . למה הדבר דומה למנוף שבכדי שניתן יהיה להרים באמצעותו לגובה יותר צריך את בסיס המנוף להניח במקום הנמוך והיציב ביותר על מנת שהמנוף יוכל להתרומם הכי גבוה שהרי אם יונח המנוף באמצע לא יהיה לו מספיק כח להרים לגובה מספיק. דווקא העולם הזה שלנו הוא המקום בו באמצעות עם ישראל עושים דירה לבורא בה מתגלה הגילוי הכי נעלה של הבורא וממילא זוהי גם ההתעלות הכי גבוהה למלאכים עצמם שהסכימו בסופו של דבר לטענת משה לקבל את התורה כאן בעולם הזה. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת וירא ברית המילה באר שבע – לא מה שחשבתם הרב יעקב דרעי תשע"ט