פרשת האזינו - סוכת שלום- חיבור ההפכים תשע"ח



אין כמו חג הסוכות לבטא את האחדות ותחושת היחד . דווקא הסוכה עם הפשטות שבה, היא בחג הסוכות המקום שבו יכולים להיפגש ולשבת כולם ביחד, סוכת שלום. בסוכות תשבו שבעת ימים אומרת התורה "כל האזרח בישראל ישבו בסוכות", כל האזרח כוווולם, יחד.

ארבעת המינים מייצגים את עם ישראל

ארבעת המינים לולב הדס אתרוג וערבה מסמלים את ארבעת הסוגים בעם ישראל האתרוג בעל הריח והטעם הטוב, את הצדיקים שיש בהם תורה ומעשים טובים הבינונים, אלו ההדס והלולב אחד בעל הטעם וללא ריח והשני בעל הריח ללא הטעם אילו שיש בהם רק או תורה או מעשים טובים והרשעים, שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים, זוהי הערבה שאין בה לא טעם ולא ריח וכוווולם מחוברים יחד עם הלולב, ואפילו הערבה המסמלת את הרשע שאין בו לא תורה ולא מעשים טובים, אם היא חסרה הרי שלא ניתן לברך.

ציבור כולל צדיקים בינונים ורשעים

ציבור בר"ת הוא צדיקים בינונים ורשעים- ללמדנו שציבור שאין בו רשעים נשאר צב, ואם אין צדיקים הרי נשאר בור. הציבור חייב להיות כלול מצדיקים רשעים ובינונים. משמע שללא הרשע לא תיתכן מציאות של חברה בריאה. הקטורת – שהקטיר הכהן בבית המקדש היו בה 11 סוגי צמחים בעלי ריח נעים אבל היה גם צמח שנקרא חלבנה, והוא דווקא היה בעל ריח רע. אילו הכהן היה מכין את הקטורת ללא החלבנה הרי שהייתה עבודתו פסולה. הקטורת ראויה דווקא כשמעורב בה החלבנה, בעל הריח הרע.

העולם בשלב זה, לא יכול להתקיים בלי הרוע והרשע

הדבר מפליא ביותר למה העולם שלנו לא יכול להתקיים רק עם וורדים ושושנים וכלניות, למה צריך את הקוצים והברקנים והיבלית אותו צמח מעצבן שכל מי שפעם עסק בחקלאות מבין עד כמה נזקו רב ובמילים אחרות הרוע הוא חלק משלמות העולם ולא יכול להיות עולם טוב ללא הרוע והרשע. מסתבר שמהותו וקיומו של הרוע והרשע בעולם והטוב שבו הוא שרק באמצעותו ובקיומו ניתן להבחין ולהכיר את מהותו של הטוב. שהרי ללא החושך כיצד נוכל להכיר בערכו של האור, ללא קיומו של הרוע כיצד נוכל ליהנות מטובו של הטוב.
שלמה המלך בקוהלת פרק ב' אומר "וראיתי אני שיש יתרון לחכמה מן הסכלות כיתרון האור מן החושך". שלמה המלך "מחדש" לנו חידוש גדול שהחכמה עדיפה מן הטיפשות כמו שהאור עדיף מן החושך. מאוד מפליא ששלמה המלך החכם מן האדם לא פשוט לו שהחכמה עדיפה מן הטיפשות.  אלא הפירוש הוא כך החכמה ניכרת בגדולתה וערכה דווקא כשיש טיפשות, אם לא הייתה טיפשות איך היינו מבינים את ערכה של החכמה, וכך גם האור כשלעצמו מתרגלים אליו ולא מבינים עד כמה הוא חשוב, מתי מכירים בערכו של האור דווקא כשהיינו כמה שעות או כמה ימים בחושך בהפסקת חשמל חלילה בעקבות סערה או גשמים או תקלה משמעותית באספקת החשמל, ואז כשחוזר החשמל מבינים כמה האור חשוב ונחוץ ומעריכים אותו. אנחנו מעריכים את הטוב ואת הצדיקות דווקא כשיש רשע ורוע ואנו רואים את תוצאותיו הרות האסון, אז זה עצמו נותן לנו כוחות לשאוף לטוב ולצדק . מכל האמור נלמד כמה חשוב בעם ישראל לאהוב ולכבד כל יהודי את מי שהוא כמוך וגם את מי ששונה ממך, קבלת האחר, כי האחר הוא בעצם אתה. כי מי שלגביך הוא אחר הרי אתה לגבי אחר,  גם אחר.

בהבדלים שבין ימין ושמאל גדולי המנהיגים משני הצדדים מאוד מעריכים את בני הפלוגתא שלהם, כיון שדווקא כשהצד שכנגד כל כך מתנגד וכל כך נאבק זה גורם לצד השני לברר ולחדד יותר ויותר את האמת שלו, ללא ההתנגדות, השיח היה רדוד והאמת לא הייתה מבוררת. הבה נעריך ונכבד בעיקר את אלו שאינם חושבים כמונו שהרי בעזרתם אנו מבררים את האמת יותר.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת וירא ברית המילה באר שבע – לא מה שחשבתם הרב יעקב דרעי תשע"ט