פרשת במדבר העברת השגרירות ארה"ב לירושלים בימים שבין יום ירושלים וחג השבועות - תשע"ח



חומש במדבר אותו מתחילים השבוע לקרא עוסק הרבה בעניינים שנראים ויזואליים, טכניים, מחנה ישראל סדר השבטים וצבעי הדגל לכל שבט וסדר החנייה במחנה ישראל שבו משכן במרכז ומחנה הכוהנים ומסביבם במעגל השני מחנה הלוויים ומסביב להם במעגל החיצוני שבטי ישראל וסדר התנועה והחנייה ומנין כל שבט החוזר שוב ושוב.
לחיות עם פרשת השבוע
בשבוע גדוש אירועים ובמרכזו יום ירושלים והעברת שגרירות ארה"ב לירושלים וההכרה בה כבירת ישראל שאינו מעשה טכני אלא סמליות רבה יש בו, זהו מהלך שיוביל בסופו של דבר להכרה בין לאומית בזכותו של העם היהודי בארצו שירושלים היא בירתה, ודווקא המהלך שנדמה לחלשי הדעת שיוביל למלחמה ואסון, יוביל דווקא לשלום. ראוי להתבונן בפרשה וללמוד ממנה, לחיות עם פרשת השבוע. חז"ל מלמדים אותנו שסידור מחנה ישראל על כל פרטיו וסדריו הוא מכוון לכך שישראל יזכו להיכנס לארץ בלי שיוכלו עמי הארץ המתגוררים בה, להרים ראש ולהילחם בם שהרי עצם הסדר של הקדושה במרכז ומחנה ישראל מסביב, מפילים אימה ופחד ויראת כבוד מפני העם השב אל ארצו שהובטחה לו על ידי הבורא לאבות ולאברהם בברית בין הבתרים.
עם ישראל הם דבר שבמניין ודבר שבמניין אפילו באלף לא בטל
אחד הדברים המפליאים הוא מנין בני ישראל שוש ושוב. הרי גלוי וידוע לפני ה' מספרם של בני ישראל ומה הצורך למנות אותם שוב ושוב?  המניין לא נועד לגלות את מספרם אלא להראות את חביבותם שמיתוך חיבתם מונה אותם שוש ושוב וגם שעל ידי הספירה נעשו בני ישראל דבר שבמניין, ודבר שבמניין אפילו באלף לא מתבטל. זהו מושג הלכתי שאומר שכאשר מתערב דבר איסור במאכל הרי שיש כללים שונים לגבי הכשר המאכל. יש דברים שמספיק רוב במאכל כדי לבטל את האיסור ויש שצרים פי שישים או פי אלף ואילו דבר שהוא במניין כלומר כל דבר שנקנה על ידי מנין, בספירה לדוגמא ביצים לא קונים קילו ביצים או שק ביצים אלא קונים 12 או 30 ביצים הרי הם דבר שבמניין ומכיוון שכך יש להם חשיבות ולכן ביצת איסור שנפלה להיתר אפילו באלף לא מתבטל. עם ישראל נחשבים דבר שבמניין ולכן נצח ישראל לא ישקר ועם ישראל חי וקיים לנצח נצחים. אילו עם ישראל לא היו חוטאים בחטא המרגלים הרי שהיו נכנסים לארץ בלי טיפת דם אחת שתישפך ונכנסים ארצה כמי שנכנס לביתו, שלו. חטא המרגלים במהותו הוא חטא הלשון הרע על הארץ ומאיסתה על בני ישראל בעקבות דברי המרגלים. כך גם בימינו אילו ממש בשבוע זה אויבינו מרימים ראש ומחרימים ומגנים את ארה"ב על העברת השגרירות המהוה סמל להכרה עולמים בזכותנו על הארץ שירושלים בירתה ומפגינים פה וחוצים גדר שם ויום הנכבא ועוד מנין בא להם האומץ לכך? והתשובה בפרשתנו, כשיש בתוכנו "מרגלים" המדברים סרה ותוקפים כל דבר שקורה פה ומחנה ישראל מתערער אז אין פלא שירושת הארץ מלווה בקשיים ומלחמות וצעדות לשבירת הגדר והפגנות ל"זכות השיבה" עוד מושג הזוי, שיבה לאן. זכות שיבה אם כבר זה לנו עם ישראל שזו ארצנו שהובטחה לנו על ידי בורא עולם בירושלים שהיא עיר בירתינו זה 3000 שנה.
דווקא בשבוע זה שבין יום ירושלים וחג השבועות חג מתן תורתנו עלינו לחזק את הקשר בין הארץ העם והתורה הקדושה שנתנה לנו במעמד המופלא לעיני מיליוני בני עמינו, מעמד הר סיני ולומר ולפרסם בראש חוצות זו ארצנו מולדתנו ונחלת אבותינו, זו ואין בלתה לנצח נצחים.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת וירא ברית המילה באר שבע – לא מה שחשבתם הרב יעקב דרעי תשע"ט