אגרת הקודש בתניא – פרק יב' – "והיה מעשה הצדקה שלום ועבודת הצדקה השקט ובטח עד עולם"(ישעיה לב' י"ז)


ביאור נפלא על ההבדל בין שני סוגי הצדקה והשפעתם בעולם

השאלות:
1.       מהו מעשה הצדקה ומהי עבודת הצדקה?
2.       מה זה שלום ןמה זה השקט ובטח
3.       למה מעשה הצדקה הוא שלום ועבודת הצדקה היא השקט  ובטח?
4.       למה מעשה הצדקה מביא שלום ועבודת הצדקה מביאה השקט ובטח?

המלאך גבריאל והמלאך מכאל – דין וגבורה עושים שלום ביניהם

הפסוק "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו" פירושו שישנם שני מלאכים, האחד מיכאל שהוא שר של חסד, מים, המסמל את ירידת שפע אור ה' יתברך למטה לעולם. והשר השני הוא גבריאל שהוא שר של גבורה, אש, שמהותו היא צמצום האור והשפע הרוחני ולהגביל אותו. והקב"ה עושה שלום ביניהם על ידי גילוי אור אין סוף גילוי בשורש שבו מתבטלים ההבדלים בין החסד והגבורה ואז מתמתקים הדינים ואז גם מי שלא מגיע לו, מידת הגבורה מסכימה לתת לו. משל לשני שרים שכשהם בפני עצמם במחלוקת וריב ביניהם כידוע אבל בעומדם לפני המלך הם מתנהגים כידידים מפני יראת המלך והמעמד ליד המלך ואז הם מסכימים גם על דברים שבנפרד לא ליד המלך, לא היו מסכימים. כך מידת הגבורה/גבריאל המלאך מתבטלת התנגדותו ומסכים לתת חסד גם למי שלא מגיע לו.
המשכת האור אין סוף שיעשה שלום הוא על ידי הצדקה שלנו כאן בעולם הזה

כדי שתהיה התעוררות מלמעלה של אור אין סוף לעשות שלום בין מיכאל וגבריאל צריך שתהיה אתערותא דלתתא, כלומר שמלמטה, האדם מישראל על ידי מעשה הצדקה שנותן גם למי שאולי לא מגיע לו ולא מכירו ונותן לו צדקה ומחיה אותו גם במילים להחיות רוח שפלים ולכן זה הענין של צדקה לפני התפילה. אני בצדק אחזה פניך שעל ידי הצדקה מקבל הארה מאור אין סוף לבער את הרע ולהגביר את הטוב כדי לזכות להארת ה' עליו לפחות בזמן התפילה

ההבדל בין מעשה הצדקה ועבודת הצדקה הוא בטיב הצדקה והתוצאה שלה בהתאם

יהודי ועם ישראל בכלל הם רחמנים בני רחמנים ומידת הטוב והחסד בהם היא גוברת על הרע בשורשה, כי הרי הקב"ה נפח את הנשמה ביהודי ומאן דנפח מתוכיה נפח. כלומר כשם שאצל הקב"ה החסד, והטוב ראשון וגובר על הגבורה/הצמצום, כך בשורש נשמת היהודי, ב"גנים" הוא כזה שהחסד גובר והוא טוב ורחמן. ולכן הצדקה והחסד שיהודי עושה נותן ברגיל, זהו דבר שקיים בו כבר ולכן זה נקרא "מעשה הצדקה", ומעשה הצדקה יכול להביא שלום, כלומר למשוך אור אין סוף ושמידת הגבורה/גבריאל לא "תפריע" ותסכים לפחות בזמן התפילה או לימוד התורה, אבל לאחר התפילה האור מסתלק ויכול הרע לחזור ולגבור על הטוב. ולכן יש גם את הסוג השני מה שנקרא "עבודת הצדקה", שזוהי צדקה וחסד שהיא מעל ומעבר לרגיל ולכן זה נקרא בשם עבודת הצדקה, עבודה זה משהו לא רגיל ומעבר למה שנצרך על פי ההלכה. "נתון תיתן" אפילו מאה פעמים וסוג כזה של צדקה מושך אור עליון יותר אור כזה שהוא מעל להגבלה, אור שגורם להפרדת הרע מהטוב לא רק בזמן התפילה אלא לגמרי (כל זמן שהיהודי לא מושך את הרע אליו בעצמו) ולכן זו עבודת הצדקה שמביאה להשקט ובטח עד עולם.

אפשרות עשיית שלום בין המלאך מיכאל למלאך גבריאל מתאפשרת על ידי הורדת אור אין סוף שמבטלת את ההבדלים ביניהם, משיכת אור זה מתאפשרת על ידי הצדקה. אם מעשה הצדקה הוא רגיל אזי ההמשכה ועשיית השלום היא רק בזמן התפילה או לימוד התורה. אבל אם הצדקה היא במובן של עבודה מעל הרגיל וללא גבול, גם האור הנמשך הוא לא מוגבל ומבער את הרע מהטוב לא רק בזמן התפילה אלא לכל הזמן אא"כ האדם מוריד אליו את הרע בעצמו.




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת וירא ברית המילה באר שבע – לא מה שחשבתם הרב יעקב דרעי תשע"ט