פרשת ראה - חוק הלאום - חלק ראשון בעקבות העברת חוק הלאום בכנסת


פרשת ראה    תשע"ח
חוק הלאום בעד ונגד . ברכה או קללה (תלוי את מי שואלים)   חלק ראשון
1)       עקרונות יסוד. (א) ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי, שבה קמה מדינת ישראל.  (ב) מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, שבה הוא מממש את זכותו הטבעית, התרבותית, הדתית וההיסטורית להגדרה עצמית.  רעש המולה הפגנות שיח תקשורתי נרחב בכל המדיה ובכל הערוצים "חוק הלאום" גזענות, פגיעה בשוויון, פגיעה בעדה הדרוזית שכרתה אתנו ברית דמים ועוד ועוד וכל מי שעוקב עומד נדהם מול הצונאמי התקשורתי ואני עומד ושואל על מה ולמה? הובאו לעיל עיקרי הסעיפים בחוק הלאום שעבר בכנסת לאחרונה וחיפשתי בו משהו שאמור אולי להיראות או להתאים לאחת התביעות שלעיל ואני מודה לא מצאתי ואולי כמו שעל טעם ועל ריח אין מה להתווכח, כך אולי על מראה העיניים והלב, גם אין מה להתווכח. שהרי תלוי מה נקודת המוצא והמבט של הקורא ורואה את סעיפי החוק. מוכר כלל אחד חשוב מאוד שכל נושא ערכי יהודי העולה על הפרק, ככל שאש הוויכוח גדולה ככל ש"הלהבות" גבוהות יותר סימן שהעניין הוא מהותי ובעל חשיבות עליונה.
    
מדינה יהודית או מדינת כל אזרחיה
נדמה לי שההבדל בגישות, איני מתייחס כרגע במאמר לתושבים הדרוזים או הבדואים והערבים תושבי ישראל (איתם אין ויכוח צריך להבין את הזעקה שלהם "מבחינתם" שהרי הם מרגישים נפגעים) אני בא לנסות להבין את אחינו היהודים המתקשים כל כך לקבל כל דבר שריח של יהדות ודת יהודית נודף ממנו. פעם זה "הדתה" ופעם זה הכותל וגיורים ונישואין על פי הרבנות ועכשיו חוק הלאום. האם באמת חשוב להם שוויון הזכויות למיעוטים בישראל ? האם באמת דאגה לאזרח הדרוזי או הבדואי שירצה להתגורר בישוב יהודי זה מה שמניע את המחאות וההתנגדות, לא ולא. מה שמפריע להם זו באמת שאלה יסודית מאוד ועמוקה הקשורה עוד לימי ראשית הקמת המדינה והיא מהי המדינה שאותה באנו להקים כאן לאחר 2000 שנות גלות? הם ודומיהם בארגונים השונים הפועלים נגד כל דבר שריח של יהדות נודף ממנו רוצים מדינת כל אזרחיה ולכן הפרדת הדת מהמדינה, אין ערך להיותנו יהודים במדינה הזו, המדינה היא סך כלל אזרחיה יהודים ושאינם יהודים. ואילו אנו אומרים באנו ארצה לבנות מדינה יהודית בארץ ישראל, כי א. מדינת כל אזרחיה לא צריך להקים דווקא פה, יש מקומות יותר שקטים ונעימים בעולם. ב.  למה המדינה נקראת מדינת ישראל? מי הוא ישראל אם לא יעקב אבינו אבי האומה היהודית. ג. למה כתבו במגילת העצמאות "מדינה יהודית" בארץ ישראל?
יש כאלו שגם ברכה ואפילו ברכה רבה נתפשת בעיניהם כ"קללה" רח"ל
בפרשת השבוע מופיעים הביטויים ברכה וקללה והנה יש הבדל בין שני התרגומים בתרגום המילה בפסוק הראשון, המילה "וקללה" את המילים ברכה וקללה מתרגם אונקלוס ברכאן ולווטיא ואילו תרגום יונתן מתרגם ברכאן וחילופא. בפרשתנו מובטחת ברכה גדולה בתנאי "אשר תשמעון אל מצוות ה'" וקללה "אם לא תשמעו אל מצוות ה'". המובן הפשוט הוא שחלילה כאשר לא מקיימים את מצוות התורה אז באה קללה ולכן התרגום אונקלוס תרגם קללה, לווטיא, קללה כפשוטה ענישה על הסטייה מדרך הישר. אבל בעומק יותר להבנת תרגום יונתן שתרגם קללה, חילופא, כלומר שהקללה היא לא קללה אלא גם סוג של ברכה כמו שמחליפים דבר אחד באחר שדומה לו וכאן נשאלת השאלה היש קללה שהיא בסך הכל חילוף, סוג אחר של ברכה? אכן הקללה בפרשתנו היא ברכה, (אלא שיש כאילו שהיא נדמית להם כקללה) כיון שהעונש או הדבר החמור ביותר שעובר על יהודי הוא הריחוק וההתרחקות מהקב"ה, התרחקות הנובעת מאי שמירה על מצוות ה' והדרך היחידה במצב זה בו יהודי מתרחק מהקב"ה שזה העונש הקשה ביותר, היא על ידי מה שמכונה בפרשה, הקללה. כלומר הייסורים או הדברים הלא טובים הבאים על האדם הם במטרה ליישר אותו ולהחזירו ל"קרבת אלוהים לי טוב". כלומר השורש והמקור למה שמכונה קללה הוא בעצם ממקור הברכה. נדמה שאותו ריח נעים של יהדות להפיץ יהדות ותורה וזיקה למסורת ישראל, ההבנה שבאנו כאן להקים מדינה יהודית שהתורה והיהדות היא בשורש המהות שלה אותו ריח נעים שברכה רבה בו נתפש בעיני אילו הרחוקים לעת עתה מתורה ומצוות כחלילה "קללה" כפי שהייסורים הבאים על המתרחק מתורה ומצוות נתפשים בעיני מי שלא מבין את שורשם, כקללה כפשוטה.  יש להבין מאידך שגם הכפירה והמלחמות כנגד הדת הן לטובה שהרי בעזרתן אנו מבררים לעומק יותר את המהות והזהות היהודית שלנו ובסופו של דבר גם אלה הרחוקים והמתנגדים יכירו בזכותנו הלאומית כיהודים להקים מדינה יהודית בארץ ישראל המקיימת שוויון זכויות לבני המיעוטים החיים בה כפרטים ולא כלאומים במדינה. שהרי כבר אמרו חכמים ממני שמדינת ישראל היא גן העדן של המיעוטים מבני הלאום הערבי החיים בה, חיים טובים מכל ערבי בכל מדינה ערבית אחרת באזורנו. 
המשך בשבוע הבא על משמעות הציווי "גר ותושב וחי עימך" ו"בצלם אלוקים עשה את האדם" ציווים הדוגלים לכאורה בשיוויון מלא בארץ לתושבים גרים

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אגרת הקודש בתניא - פרק יא' - להשכילך בינה פירוש נפלא למשנה "בטל רצונך מפני רצונו"

פרשת עקב - הדתה – למה יש המפחדים כל כך מחינוך לזיקה וקשר למסורת ישראל

פרשת וירא ברית המילה באר שבע – לא מה שחשבתם הרב יעקב דרעי תשע"ט